Saturday, May 8, 2021

all about my foster kid

 salam....

for those yang cakap, perghhh mudahnya parent tu serah anak gitu jek bagi dekat orang, tak sayang ke anak, apa jenis mak bapak la yang buat macam tu... serah suka2 je anak kat ntah sapa2 tak check dulu menda... kau bayar berapa nak dapat anak tu??

Excuse me moron, janganlah suka2 judge orang. put yourself in their shoes. every parents (yang berakal) nak yang terbaik untuk anaknya... memang lah jawapan aku cliché sebab tu jelah jawapan dia. nak aku jawab cemana lagi kan. jangan lah penatkan fikiran dengan statement2 tak membantu macam tu. of course they want the best for their child. kalau one of the way serahkan dekat orang so, that's it. 

you know, even aku dah dapat, dah bela sampai sekarang umur 2 tahun. aku still nervous what will happen to her in future. berat tanggungjawab yang mak ayah dia lepas kat aku. aku kena bela, didik, ajar dia sampai dia mampu independent dan akal dia mampu pikir baik buruk semua. yes samala macam anak kandung. Amanah dari Allah dan amanah dari parents dia. aku kena make sure she gains everything worth for her. love and lessons both kena equal. kalau orang cakap mudah la sebab dapat anak express. thanks but no thanks. 

I just remember couple months ago when she was admitted to  hospital because of diarrhea. masa nak discharge, aku tengah nak bayar bill. pegawai yang issued bill dekat aku tu ada cakap

"puan tau ka kalau anak macam ni, kita bela macam mana pun, takkan menjadi. depa mesti akan jadi liar jugak bila besaq nanti" aku macam wow, as simple as that they judge my daughter.....

Nauzubillahi min zalik. aku taktau ke depan macam mana. tapi aku tau life will be not easier for her in future. so I must prepared her with everything I have now. I pray to Allah  to have more years to live and see my child growth healthier and have strong mind and faith. lepas tu aku boleh pejam mata peacefully. tu lah harapan dan doa aku. 


No comments:

biggest mistake as a mother

balik kerja semalam tengah syok2 ushar status kawan2 dekat whatsapp aku noticed dekat Baling town ada buat ala2 fun fair gitu... cam best......