Friday, September 5, 2008

kemeriahan ramadhan.......

makin aku besar nie... rasa makin jauh aku tnggal benda2 yg sepatutnya aku wat..... nie yg buatkan rndu zaman dok hostel..... dulu, bila smpai bulan posa ja otomatik aku bebai.... mana xnya... bkak posa n sahur confirm dah x sama macam kat umah... pastue kena wajib naik surau wat tadarus n tarawikh, weekend plak qiamullail, kadang2 da tazkirah lagi, kuliah subuh, magrib...... malam2 b4 tidoq kena hafal surah as-sajadah ngan surah al-mulk... kekadang smpai busan la kna follow menda nie suma. besala nama pown budak nakai.....

cerita bab hostel, penah gak time dekat raya aku bawk balik mercun... hoho memandangkan mmber aku n abg aku mmg pengedar mercun yg agk bejaya so depa bg aku mercun bola n ketupat wat mengisi masa lapang kat hostel. hoho~ mercon nie kalo kena tgn mau besepai gak pa... dgq bunyi pown da takot... n one nite, aku n mmber2 aku naik surau awai kononnya nak hampaq sejadah... tp sebenaqnya p blkg skola saja nak test power... sekali meletop perrgggh!!! tp adegan tue tekantoi bila abg senior aku yg melepak situ nmpak kami.. apa lagi ngan telekung ttp muka tnggal bijik mata terus cabot.. untill now depa xtaw kot..


but now, i'm really miss that momment. skang mana da org guide dah... suma dah besar n wat hal masing2.... aku pown sama... bila xdek guide nie makin pnjang lew taring aku... nak back macam dulu? susah dah kot... kena high spirit... sebab tue kot rasa jiwa empty skang nie... xdek pengisian apa2... suma atas inisiatif sndiri...

havoc betol smbutan ramadhan dulu2... skang yg aku sempat pown tarawikh ja... tue pown belubang2 g.... nak khatam al-quran da x smpat.. alahai sedeynya..... tp dah x tepikir nak wat keja nakai camtue dah... nampak buruk sgt pangai aku....

everything was totally changed... same like me....
skang masa aku byk isi ngan notebook, lepak ngan kekawan, handphone, study, tidoq, makan smpai cezen aku pnggil aku gemok. dulu penah tepikir bahgianya dpt hdup senang macam skang... tp rupanya kemeriahan ramadhan dulu2 jugak yg aku nak...


so to all muslim, aku ucapkan salam ramadhan.... luangkan lebih masa2 camnie ngan muhasabah diri balik, tngkatkan amal ibadah... da la masa nie setan2 suma da xdak... jihad ngan nafsu ja... kalo rasa x ble p... mybe da penghalang between kita ngan DIA. macam aku yg byk lalai da nie...
jgn biakan ramdhan berakhir without apa2 pengisian... x mngkin kita jmpak lagi next ramadhan... wallahualam...

sekian kuliah subuh aku...

No comments:

biggest mistake as a mother

balik kerja semalam tengah syok2 ushar status kawan2 dekat whatsapp aku noticed dekat Baling town ada buat ala2 fun fair gitu... cam best......