Monday, January 1, 2018

Perbezaan kerja dahulu dan kerja sekarang

Sekali bila melangkah ke company baru, aku agak canggung dengan new environment dan jugak culture yang company baru guna pakai. Dan aku terbawak2 budaya kerja lama ke tempat baru yang mnyebabkan kekadang colleague aku macam pandang sinis atau macam buat mimik mukanyang menggambarkan penyataan seperti “minah ni pehal buat macam ni”. And of course aku plak cuak... eh apahal aku buat gitu... hahahahaha

5 years spending my time and effort in previous company. Aku diajar untuk berdikari dan jugak berfikiran spontan. Aku jugak diajar untuk cepat mengawal setiap tindakan, makna kata cakap dulu, kendian baru fikir mcm mana settle. In fact, aku jugak sentiasa mengingatkan diri aku untuk merakam setiap percakapan, get important point, keep it in mind. Make it black and white if necessary. Sentiasa peka dengan keadaan sekeliling, Ya Allah.. rasa diri mcm predator..


Kalau dulu, I’m really young and innocent. And aku ada colleagues yang very supportive di mana from day one, sesi introduction adalah explaination mengenai background company, management etc. So msa 1st coming and msa dpt keja aku dah mcm ada idea why I’m doing this. In case any problem, who should i refer to. I have clear instruction. Thanks to my HR yang guide bagi aku betul2 paham... so ilmu gitulah aku peeturunkan ke anak murid baru... staff baru masuk I’ll make sure they understand things before they commit with their job. Aku menjadi manusia yang kerap bertanya. Even practically nya aku xtau sangat life dalam farm for example, but I’ll make sure i understand everything. Pasal sometimes ada je pihak yang menyoal dan aku akan memberikan jawapan as if aku keja bersama.. walhal aku dengar diorang bercerita sahaja...

Now... Mashaa Allah.... aku betul2 lost. Kadang mcm terpikir apasal la depa soh aku buat benda gini? Apa fungsi ni buat ni... especially masa join arrange DOC. Even aku suka department tu, banyak benda aku macam tak paham kenapa perlu ada... pastu once melompat bidan terjun purchasing lagi la... bila document aku melayang ke farm, sekejap sana sign, sekejap sini sign... aduh... sakit jiwa mak compiles document together. So once dpt attached dan submit ke HQ aku rasa satu pencapaian yang sangat membanggakan. And I admit its really motivate my day kalau aku berjaya hantar sebundle besar document ke HQ.

In term of multitasking... serahkan pada pakar... previous company, aku sapu semua department kecuali HR. Sikit je aku amik tau. Dari purchasing, sales, acct, production (sayangnya separu je blajo... repot tak tau produce), warehouse inventory, system, IT, mostly aku sapu habis. Cek komputer , server pun mostly aku dengan bantuan IT experts via call/whatssapp. All department sapu sbb aku head system so multitasking of course and independent. Usaha buat dulu tak boleh baru cri expert.

Sini.... restart server pun expert datang restart. Wow.... well... harini dapat pc cpu baru so expert datang install everything for me.. kalau dulu... sendiri buat sendiri pasang.. restart, cabut wayar sana boh sini video call expert ja.. sangat dimanjakan eh sini.. dulu memula masuk aku dok godek pc sendiri semua pakat kata x payah terus direct call expert aku mcm WHAT???serious ka?  Check la sendiri dulu tengok apa masalah... smpai aku rasa bersalah plak everytime experts datang check pc aku padahal mmg tanggungjawab dia. Hahaha naya betol la


Sometimes I’m asking myself.. why on earth my previous company seems not hapy with our job. We really try hard to make things okay and easy for them. Dari system tak tentu hala, record caca marba until we manage to simplified everything... at the end of the day... sedih...

Actually dah move on. Tapi kekadang bila pikir balik... rugi kan. Ok lah. Bye.

No comments: