Tuesday, September 28, 2010

entry marah

adalah normal manusia itu mempunyai sifat marah. tetapi kurang normal manusia itu jika marahnya berlarutan sampai merana satu badan. entry aku 2 3 menjak nie banyak relate dengan negative emotion. aku jugak pernah marah. oppsss ayat silap... aku mmg jenis pemarah. walaupun nmpak aku nie happy go lucky, boleh melawak lebih kurang tapi kadang2 aku boleh menjadik green monster jugak. tapi apa yang aku nak bincangkan disini adalah the way I manage my anger. yess aku x pasti sama ada betul atau x aku gunakan emotional intelligence aku tapi smpai sekarang aku xdk masalah dengan sapa2 kecuali kalau orang tu yang betol2 ada masalah memang masalah la balik.

if I'm mad to someone, aku akan menangis because of geram yang teramat sangat. tu ja cara aku manage feeling aku. dan sebenarnya tu la yang terbaik. ada research mengatakan bahawa menangis adalah terapi yang baik malah dapat memanjangkan umur. ini kerana pada kalenjar air mata itu juga akn menghasilkan hormon2 yang akan menenangkan pelaku itu. hahaha ntahla betul atau tak tapi aku slalunya macam tu la. lepas tu aku akan headache & at last aku akan tido. bila bangun everything will lost. marah aku ke mana tapi diganti dengan pujukan diri sndiri. automatik my mind akan pjuk diri aku. xdek papa la... budak tu x sengaja la... something like that. berfikiran positif okey!!!

lecturer aku pon penah cakap bagus sebenanya berfikiran positive nie, hdup tenang xdek nak pikir masalah ngan orang lain, musuh pon x cari, awet muda gitu sebab jarang nak masam2... hehehehe tapi if telebih positive pon x bagus. orang tempeleng kepala pon kata x sengaja, tarik kerusi time nak duduk dikata melawak aiiii lawak kasar tuu....

hahaha bukan susah pon... yang pentingnya marah sebenanya tak baik untuk kesihatan. bayangkan tengah marah + bengang tetiba kejang heart attack!!! hep!! hep!! hep!! give my breath! give my breath!! hah kan susah... tambah2 plak xdek sapa nak tolong CPR ke, hantar ICU ke, nak ajar mengucap pun xdek.. kan ke susah badan namanya tu... so be positive, avoid anger!! yess!!!

p/s: entry nie terpaksa dihabiskan secara tergesa2 kerana aku terdengar secara jelas orang menebas lalang kat belakang umah aku padahal jam menunjukkan 2.43 a.m. ohoiiii sapa punya keja neh!!!!... huhuhuhuhu don't make me scared!!!!!

No comments:

biggest mistake as a mother

balik kerja semalam tengah syok2 ushar status kawan2 dekat whatsapp aku noticed dekat Baling town ada buat ala2 fun fair gitu... cam best......