Wednesday, February 3, 2021

my kid warded story

salam... Last friday 22/01/2021 aku baru balik keje bila family aku report yang anak aku 6x berak haritu. takdek la fully cair. ada texture tapi kerap berak. aku belum panic lagi la. sebab anak aku nampak active and petang tu siap mandi hujan lagi. xde muntah xde demam. just berak banyak dari biasa... 

malamnya time tido aku perasan jam 2.00am dia gelisah & asyik tendang2 aku. aku ni dah mamai2 apehal la budak ni. tepuk2 lena balik. jam 4am dia bangun lagi menggelisah. aku just pikir pampers penuh kot. so sekali bukak pampers nak tukar.... NAHHHHH dah penuh taik tu pun almost kering. Ya Allah memang aku menjerit la sampai mak kat sebelah pun terjaga. cepat2 aku bangunkan dia dan cuci bontot dia bersih2... menyengihhh je kena air. I must agree that my daughter so far sakit demam dia jarang merengek mandom. mesti aktif dan ceria until aku pun confused budak ni sakit ke tak sebenanya.... 

so back to my story lepas cuci semua wangi2 aku tepuk dia nak bagi tido balik. dalam dia mamai2 tetiba dia show signs macam meneran lagi... then 4.30am berak lagi... aku masa ni dah.... ok fine aku panic now. terus whatssapp team yang aku tak dapat datang keje harini. mende budak ni asyik berakkkk je.... and continuosly 5.30, 8.00, 8.30, ikshhh kira every half an hour dia berak. mak aku suruh minum teh kelat je.. aku dah nak bawak klinik dia suruh tunggu sampai ahad bawak spital. aku dah memang tak senang duduk. badan dia time tu dah dedar... tapi berlari2 lagi dengan kakak zara & abang Adib. tetiba kul 9lebih dia berak tu aku nampak macam ada blood stain. berak time tu dah cair dah... sikit je kejadiannya and ada merah2... aku time tu sudah la... this is it!!! memang kena bawak klinik dah minah ni. siap cepat2 terus bawak ke poliklinik halimah. aku malas nak refer kecemasan sebab kes kobid do mencanak dekat baling ni hah....
time ni happy je sebab boleh outing keluar rumah even ke klinik. awak tak tau jap lagi nak jumpak dokter. hahha


so lepas consult dengan Dr memang dia suggest terus direct ke ED sebabnya takut jangkitan kuman yang sebabkan dia cirit birit tu... dia buat reference letter siap and aku balik rumah dulu... tak sedap ati nak ke spital weii.... 

papepun tapaw kepci dulu... sbb selera dia mcm tak berapa ada... so dia lunch mashed potato je sikit.


lepas lunch aku dok berkira2 lagi tapi adik dah 2x berak pulak kat rumah. and dah terus kemas kain baju, bakul makanan, pampers segala barang bawak g ED. sebab klinik pun cakap case dia maybe kena admit. so aku prepare semua sekaligus. sampai spital dalam jam 4 macam tu.... diagnose sekejap je tapi time nak register ward tu time tukar shift kerja so wal-unta lambat benauuuuuu.... 


anak aku sekejap tido sekejap bangun, jap gelak, menangis.... dah 1 hal dia takut manusia pakai PPE, melalak la dengar suara dia 1 ED tu... cucuk tangan nak drip air dia tak nangis tapi ada sorang MA pakai PPE datang dia meraung sekali pakej mengelupur... Ya Ampun masa tu aku terus jerit encikkkkkkkkk dia takut awak, boleh g jauh dakkkk... terus mamat MA tu lari keluar bilik. kahkahkah gelupur weii dengan jarum. seksa aku tengok anak aku.. erghhhhh

lega settle... owhh.. btw time nak amik darah tu dia berak lagi.... and tengah cuci berak la pulak no aku kena panggil.... gelabah aku cebok dia takdan sental habis. terus sarung pampers masuk bilik dulu. hahahaha


dekat ED saja dah 2x aku tukar pampers sebab dorg drip sebotol air anak aku kencinggggg basah seluar. barang semua dalam kereta, aku bagi anak aku layan youtube jap and pesan brader PPE tengokkan dia... TAPI... dari jauh je sebab kalau dekat kang mengelupur patah jarum. erghh... dengan penuh kepasrahan aku g kete angkut barang2 semua siap2 letak tepi katil dekat ED tu. ok cita sal lambat tu... btw, dekat pukul 10 malam baru aku dibawak ke ward. gila nau lambat.... anak aku sehari tau x makan nasik sebab time lunch tu dia tanak makan.
seb baik la mak aku dah siapkan bekal makan. so tengah aku siap2 nak suapkan anak aku makan, sekali nurse datang nak check BP dia bagai apa lagi meraung lagi anak aku. time tu rasa hangin plak... Ya Allah.... why now.... cuba nak positif tapi entah la. last2 nurse tu tak jadi check BP. dia cakap tunggu anak tido. Allahu... terima kasih la memahami.... time aku suap makan tu punya la dia bersungguh makan macam kebuluran sangat dah. sedih pulak hati ini... lapar rupanya anak aku. sedih tengok dia pulun makan walhal nasik dengan plain soup ayam dengan sawi je pun. tak sempat aku suap, dia suap sendiri tambah... aduhai anak oii....
bantal busuk, puting... kalau lupa benda ni macam derhaka dekat dia. 



sempat grab mainan kat rumah. so dia boleh focus.

after collect sample taik, memang ada sign infection.. so bermalam la 2 hari kat situ.... aku syak since balik rumah dia ada habut baru suka jilat karpet, lantai... even if dia tak puas hati to something dia akan react macam tu.... cemana la nak buang habit baru dia ni..... tapi Alhamdulillah since anak aku makan minum ok so drip dah boleh buang... correction... Drip tercabut masa 1st night. aku terjaga pagi perasan darah and basah tilam... so terus cabut tak bubuh dah.

anddddd because of that... dia jadi kak long kawasan.... sat2 turun katil meronda. tempat faveret mestilah sudut bacaan sebab ada banyaaaaakkkk story book dia nak kelebet... 

after discharged. mak manusia paling lega... Alhamdulillah.... boleh balik rumah dan berehat... esok masuk keje cam biasaaaaaa.....

No comments:

biggest mistake as a mother

balik kerja semalam tengah syok2 ushar status kawan2 dekat whatsapp aku noticed dekat Baling town ada buat ala2 fun fair gitu... cam best......