Tuesday, March 13, 2012

alert la dengan budak-budak

intro nya aku nak ucapkan salam takziah kepada keluarga adik dirang yang diculik sebelum dibunuh dan dibakar mayatnya sehingga hangus... MasyaAllah.... manusia semakin hilang kasih sayang dan nilai keperimanusiaan... ni kira budak yang dibakar... buang bayi pun satu hal, aku kekadang tak paham.. x kesian gamaknya nengok budak kecik... aku tak boleh nak describe perasaan aku tetapi tengok budak akan timbul perasaan sayang yang membuak-buak sampaikan kadang tak dapat kontrol.

life with kids is simple. dengar cerita mak dirang tengah ralit main facebook masa suruh anak dia ke kedai belikan maggi dengan telur.. ok memang tak dapat nafikan influence terbesar manusia sekarang adalah facebook sampaikan semayang pun kadang-kadang jadik terbabas. tapi sedihnya angkara kecuaian sebegini sampaikan terpaksa gadaikan nyawa anak... Astaghfirullah hal azim... mintak-mintak dijauhkan... yang penting semoga keluar Allahyarham sabar dan redha. ada sebab Allah uji...


walaupun tak expert macam kaum ibu, tapi aku banyak jugak pengalaman uruskan budak. macam sekarang pun aku di ipoh menjadik bibik untuk sepupu aku, si akmal haris berumur 8 tahun. memang challenging. ikut hati yang tak sabar memang dah lama budak ni kena belasah. hehehehe but kenapa kita yang tua tak dapat bertindak matang depan kanak-kanak kecik ni?

cuma Alhamdulillah akal dia terbentuk betul. macam kes 2 hari lepas, anak-anak jiran lain pujuk tak mau-mau ajak dia ke taman tetapi nampak dia teragak-agak tapi beria nak pegi... aku sambil dukung baby nak tengok cara dia handle keadaan. dalam member-member pujuk tetiba dia boleh jawab " sekejap la... kita tak boleh pergi ke taman tanpa pengawasan orang dewasa. nanti kita akan diculik". gelak aku dengar ayat skema dia but at least aku besyukur dia tau had dia ke mana... cuma kalau perangai dia dalam rumah ni jangan cakap la... memang tension nak melayan...

kalau mak tau facebook maknanya mak tak buta IT. so give them lesson. pengajaran bukan hanya boleh diberikan melalui bebelan yang panjang dan menyakitkan telinga. anak-anak akan lebih memberontak dengan keadaan macam tu. 1 inisiatif melalui cara macam ni la.. maybe masa tengok berita tv, ada kes macam ni cuba explain dan ceritakan... so tell them betapa bahayanya kalau buat sesuatu tindakan tanpa pengawasan. jangan bersyarah terlalu panjang. cuba pendekkan duration tapi pengisian dia padat dan difahami... paling elok kalau buat anak-anak tertanya-tanya so depa akan curious dan bertanya lagi dan lagi.. so itu satu peluang pada mak bapak untuk bercerita lebih lanjut. kekadang tgh online ada news tentang ni, share dengan anak-anak. jangan dok geleng kepala kesian je walhal anak kamu pun hilang entah ke mana... jangan baru terhantuk baru terngadah.


anak-anak pada umur yang belum mumayiz ni patutnya tak boleh dibiarkan berdikari.. tambah-tambah zaman tak selamat macam sekarang.. serius bahaya.. cuma aku pelik pemikiran mak bapak zaman sekarang... terlampau biasa...."alah kedai dekat, anak dah selalu ulang alik" simple pun kadang-kadang boleh jadik worst sampai kau meroyan tau!!! so beware with kids!!!

No comments:

biggest mistake as a mother

balik kerja semalam tengah syok2 ushar status kawan2 dekat whatsapp aku noticed dekat Baling town ada buat ala2 fun fair gitu... cam best......