Tuesday, August 17, 2010

ramadhan ini....~

ramadhan nie tetap disambut ala kadar tanpa papa persediaan special. yeap kemeriahan ramadhan dulu & sekarang sangat la berbeza. tapi yala kalo kat umah meriahnya tetap maintain tapi kalo dapat bekumpul semua adik beradik tue paling meriah. bila tiba time posa nie otomatik aku teringat adik2 aku kat perantauan. sorang cheras, sorang arau, sorang SP (dkt ngan aku). macam mana la life depa kan boleh ke cope ngan keadaan sana. nak sahur macam mana... sebab tue time ramadhan nie aku lagi kerap keep in touch ngan depa.


awal ramadhn smpat jugak aku jenguk surau di kampung, tarawikh sama2 dengan jemaah kampung. as usual ada sorang nenek tua kat kampung aku panggil tok nek, umo dia mybe da hampir 1 abad tapi masih kuat sama2 jemaah cuma taon nie nmpak dia da makin uzur. bertongkat ke surau dan semayang pon atas kerusi. dan kali nie aku banyak spend time dengan beliau, besembang & mndengar cerita dari dia. bila balik nak bersalam aku mesti cium pipi dia. ntah kenapa sayang aku rasa membuak2 bila tgk wajah tua dia. 1 kenyataan dari dia yang membuatkan aku banyak sedar kelemahan aku bila

tok nek: tok nek seronok betul malam nie bila tengok ramai jemaah kat surau. kalau x, tok nek dengan pak long ang dua tiga orang mai jemaah sini malam2. bukannya payah kena jalan kaki. pakat ada belaka, moto, kereta tapi x penah nak mai jemaah. malam ni ramai betoi senang hati tok nek, tok nek ni pon ntah malam nie ja sihat, esok2 ntah x boleh mai dah ka taktau la...

esoknya aku menjadi trauma bila aku tgk beliau lambat sikit smpai surau dar aku. tapi bila tgk dia bejalan dgn cucu dia automatik aku rasa senang hati. terus aku tarik kerusi dia so dia amik tempat semayang sebelah aku.

yess!! aku realize tu. skang makin rmai yang makin segan ke surau berjemaah. nak tnggu ramadhan baru nampak muka. tapi kira bagus nmpak muka,

bulan ramadhan..... betapa Allah menurunkan pahala & ganjaran berlipat kali ganda.. tapi ramai umat sekaran yang mensia2kan peluang nie. & aku antara manusia tu. aku x nafikan, kadang2 kesibukan dunia yang x penah abih wat aku lalai. MasyaAllah... aku makin lalai...

No comments:

biggest mistake as a mother

balik kerja semalam tengah syok2 ushar status kawan2 dekat whatsapp aku noticed dekat Baling town ada buat ala2 fun fair gitu... cam best......