Monday, November 14, 2011

saya menjadi hero =)

kebanyakan orang memang tau aku ni sangat penakut dengan perkataan "darah".... arrrggghhhh mendengar 5 huruf tu dah buat aku rasa lembik macam puding caramel..

ye... sejak kes tengkuk aku kena cucuk dengan tunggul masa aku main dlm semak kecik-kecik dulu menyebabkan aku trauma dgn menda alah ni... sehabis baik aku akan menjaga kesihatan dan juga tubuh badan dari sebarang luka atau infection. kena pisau pon aku dah meracau segala padahal xdek la terok.. and aku jugak takutkan jarum, benda2 yang tajam dan merbahaya... segala yang boleh mendatangkan mudarat la aku akan berhati2..

nak derma darah??? memang teringin.. tapi rasa macam tak kuat sehinggalah tadi bila madam jaja merangkap lecturer service management aku buat annoucement sesapa turun derma darah dapat extra marks... aku dah gaban... ikut nafsu mmg nak la extra marks tu tapi... takot dowhhh menderma..

akhirnya sampai jugak aku kat tempat menderma... carik kekuatan.. kawan aku pon naik pelik tetiba aku terlebih kepoh kat situ... yela nak cover gugup kot...

ambik borang... isi.... I'm shaking ok... tapi gasak la... demi extra marks tu...

aku orang ketiga ok.. hehehe semangat x? turn aku tu misi trainer.. aku smbg2 dgn dia then aku pesan suruh dia hati-hati dgn aku... harus la aku pesan cenggitu sebab kau nak mencederakan aku utk blood test kan... aku pejam mata... then


"pap!!!" arrgghh darah da kuar kat jari aku... tapi si misi tu menggigil plak time nak sedut aku nye darah... huh gapo ni!!! dah aku amik keputusan biar aku picit sendiri jari aku suruh dia sedut darah tu kuar.. aduh... lemah3x...

turn kedua time cek berat... masyaAllah.... cukup2 45KG. walhal aku time raya ke3 haji aku timbang ada la 48KG. aku rasa penimbang ni problem tapi Alhamdulillah doktor tu lepaskan aku.. doc tanya aku da breakfast belum.. aku ckp dah tapi sereal je la pagi tu.. aku bancuh cornflakes dgn susu coklat. tapi doc tu geleng kepala suruh aku minum milo untuk extra meals.. ok fine... cek BP sekali lagi dia geleng kepala... eh apahal doktor ni... berkali2 dia pesan suruh aku minum milo dulu sebelum donate blood. bila aku tanya any problem dgn heart beat aku dia ckp normal... so pe mslhnya???? masa tu la aku rasa heart beat aku dah begendang sakan....

so aku kuar carik minum... apanya milo!!! teh je kot.. panas plak tu. aku telan seteguk then ckp dia I'm ready. bila dia confrom bagi alat2 bagai then nurse chinese baringkan dan selimutkan aku. mulut aku jgn cakap la... even dia dah nurse veteran yg cukup experience tapi aku pesan berkali2...

me: nurse.. please carik urat saya betul2.. saya xmau kena cucuk byk2 kali...

me: nurse... carefull please, I first time donate ni...

me: nurse please... i'm shaking!!!!

dia mintak aku genggam kuat2 something alah tu supaya urat aku timbul tapi honestly aku mmg x daya langsung utk buat apa2... nasib baik la urat aku berkaler nampak dekat pelipat tu... dan Alhamdulillah sekali cucuk terus darah aku keluar. Alhamdulillah........

then dia bagi something utk aku roll... masa tu aku da sebak. aku derma darah ni.... air mata mmg da almost menitik2... ntah kenapa aku sedih gila... macam tak rela pon ada.. hahaha

2 3x misi mai cek darah aku smpai aku naik cuak.

me: napa ni nurse?? ada mslh ke? darah x keluar ke?? (aku mmg x tengok la... gerun punya pasal)

nurse: ehh xpe dik... dia kuar tapi lambat sikit... kena pegang ni...

me: aaaaaaa kena cucuk lain ka....

nurse: xpa dik... jgn angkat kepala.. diam k..

me: (sebik terus menangis.... aku gigit jari aku kuat2 tahan sebak)

nurse tu 4 5x gak ulang alik mai kat aku pegang jarum aku bagai...



last-last...

nurse: ok dik... siap... sakit x?

me: sikit... agaknya seriau je kot... tapi saya ok..

nurse: adik baring 10 minit. saya bagi adik rehat... baring dulu

me: ok....

after few minutes..

nurse: ok dah???

me: ok dah

nurse: ada pening x?

me: x... saya ok.. dah boleh bangun..



then lepas kemas-kemas aku keluar ambik energy balik... sumpah rasa sangat weak dan x bermaya... tapi cek-cek barang aku perasan yang handfon aku tertingggal... hah bala apa plak dah...

aku lari balik tinjau2 kat situ then sorang nurse perasan baru dia bagi balik hanfon.. dalam kelam-kabut nak keluar doktor yang cek berat aku tadi tahan aku....

doc: you dah setle ke??

me: dah doc.

doc: u ok x ni?

me: errr... ok. i ok xde apa masalah..

doc: u keluar nanti uambik makanan n minum milo ok.

me: oowwhhh ok2.. thanks doc.

masa conversation tu aku di celah2 orang ramai yang tengah beratur tunggu turn nak hantar borang. what a great service i had at there. doc tu boleh berenti cek n tanya condition aku.. huhuhu what a suprise!!!

also treatment service from all nurses except the trainer sangat2 memuaskan... berapa kali depa pesan aku suruh aku makan minum, jgn angkt benda berat... very nice

agaknya sebab aku bagi service kat depa kot... kalau aku mintak service maybe lain sikit treatment... hehehehe
apa apa pun aku sangat bangga ok..... sebab aku dah berjaya atasi ketakutan aku... nervous aku... Alhamdulillah syukur...

buktinya... jeng3x.....


bukti pertama yang aku adalah seorang hero... hohoho


darah saya A+........... =)






nampakkkk!!!! 45kg... haru2... kena tambah lagi berat ni...

No comments:

biggest mistake as a mother

balik kerja semalam tengah syok2 ushar status kawan2 dekat whatsapp aku noticed dekat Baling town ada buat ala2 fun fair gitu... cam best......