Wednesday, April 6, 2011

pengajaran pada hari ini........

kalau orang selalu buat first judgment, sekarang mungkin mereka2 ini perlu mengubah tanggapan serong macam ni. aku salah seorang daripada golongan2 ini.....

teringat kisah awal2 semester dulu. betapa morale down & de-motivate aku rasa berada dalam class. sebabnya aku tidak dilahirkan untukmenjadi seorang yang nice, berlidah lembut & pandai mengambil hati orang. aku x mampu untuk berkata "sir!!! I like ur style!!!", "sir!!! u look gorgeous today!!!" nada bergurau mungkin.. oleh kerana mereka2 ini lebih memahami hati lecturer itu, maka aku & kawan2 memilih untuk duduk di kerusi paling hujung dan terkebalakang. kami lebih suka memencilkan diri, kadang2 melakukan kerja sendiri tanpa memperdulikan keakraban lecturer dan mereka2 ini..

aku sangat rasa teraniaya, tak adil & bias, semua yang berkaitan. no one was care about us. kalau kelas lain aku antara student yang sukakan barisan hadapan walaupun tak sepandai mana. minggu ketiga kelas aku nekad... if they declared war with provocation & sweet words, so i will declared war with my intelligent.

aku ingat lagi bila salah sorang dari member aku buat muka bosan. aku senyum & mesej dia melalui kertas. beb, kita lawan dia pakai intelligent. starting that day aku cuba untuk mendengar & menyampuk the conversation tapi menggunakan akal agar aku x nampak macam keldai di dalam kelas seperti apa yang dia selalu perli.


aku started realize attitude sebenar dia bila aku ter'argue" apa yang dia ajar. aku x paham then aku cuba argue, masa tu kelas alangkah bosannya, smpai ada yang tertidor, bunyi suara dia je, bila argument da setle aku terperasan statement dia

"bagus eh kau tanya. itu maknanya kau berfikir, otak kau berjalan. tak macam orang2 lain ye... dengar je apa pun tak paham" lebih kurang camtu statement dia...

then banyak incident2 yang buatkan aku makin sedar, pensyarah ini tidak perlukan ayat2 bunga atau ayat2 persuasion untuk mengambil hati. cukuplah sekadar penghargaan, manfaatkan profession dia sebagai seorang pendidik. banyakkan bertanya dan argue, sebenarnya itulah penghargaan terbaik untuk pendidik seperti dia.

starting that day jugak, aku & kawan2 mula utilize him as our lecturer. banyak bertanya, construct with him if any misunderstanding sedangkan ketika2 itu kawan2 yang lain lebih banyak buat kerja sendiri. assignment case study banyak aku refer kepakaran dia & nampaknya usaha itu membuahkan hasil. kami cuba untuk tidak ponteng, siapkan keja dia dgn kesungguhan & sebagainya...


pada hari ini aku berbangga.. untuk kali pertamanya... aku terasa diri aku dan kawan2 dihargai dengan sepenuh hati... ya sekarang aku sebak.... mungkin orang di luar tidak merasa apa yang aku rasa. there's lot of things that we sacrifice but at the end, we got nothing. jangan diukur tahap keikhlasan aku & kawan2 senasib aku, biarlah ALLAH yang maha mengetahui tapi cuba lahirkan sikap empathy. try put yourself in our shoes, than u will understand our standpoint.

extra kurikulum, bukan tak penting, memang penting, tapi sebelum nak kejar yan extra, polish dulu internal ni, polish dulu study to be good student.

pintu bilik aku sentiasa terbukak, datanglah bila2 masa pun tapi xde sapa yang nak datang construct soalan. so aku assume semua memang da jenis pandai!!!

tu antara2 statement yang keluar dari mulut dia. aku cuma terfikir, adakah kata2 yang diucapkan oleh dia dapat difahami oleh golongan2 ini....

hargailah apa yang ada di hadapan mata, he is helping us actually, hadir dia untuk membantu untuk score... hargailah dan layanlah dia ibarat seorang guru yang mendidik anak murid, bukan layanan seperti kawan. boleh treat, tapi biar bertempat orang cakap.


for the last class, he mention my name correctly.. kalau tak, minah la, kemot la... just now he called me balkis..

tq sir for giving us so many lessons that maybe i cant get from other people. i really appreciate & lucky to hear that.

No comments:

biggest mistake as a mother

balik kerja semalam tengah syok2 ushar status kawan2 dekat whatsapp aku noticed dekat Baling town ada buat ala2 fun fair gitu... cam best......