Thursday, August 11, 2011

hari ini kesabaran teruji..

mungkin cuaca panas membahang sama yang buatkan aku sedikit hangin tak tentu pasal hari ni.
everyday hari sekolah selalunya aku siapkan sepupu aku yang baru darjah 1 ni pukul 12pm sebabnya 1230 aku dah prepare hantar dia ke sekolah. tapi hari ni nampak banyak pulak ragamnya... dengan nak makan gula-gula dulu la.... nak tengok katun dulu..... dah paksa masuk bilik air main tembak air paip satu biik basah.. aku dah intefere nak tolong mandikan sekali dengan den basah.... ohhhhh ini perangai macam ni memang masuk kategori nakal tak bertempat ni... 


me: Amal basah lah kak ti!!! sudah la mandi sendiri senang. lambat padan muka!!! ( dammm!! agak kuat pntu aku tutup)

after few minutes...........


him: hah tengok ingat amal tak boleh mandi cepat ke..... (keluar2 bilik air terus lap2 badan) kali ni aku nak test sikit budak ni....

me: (without looking at him) hmmm yala tu... haaa tu semua baju ada dekat sofa. pakai la sendiri kalau dah hebat....

panas lagi rasanya hati aku ni... I want to see how much he can depend on himself.... grrrrrr....... then dia start pakai seluar sekolah dulu.... hah aku dah ajar dah pakai baju dulu kang senang nak masukkan baju dalam seluar... tap aku biarkan ja....

him: kak ti cepat la tolong butangkan seluar ni... tak boleh masuk ni.... (perut ke depan biasala tu...)

me: haiii dah kata hebat kan tadi.. buat la sendiri..... kak ti tak tolong pon xpa....

him: alaaa..... cepatla satgi lambat ke sekolah ni....

me: amal besiap la sendiri kak ti busy

him: cepat lah!!!!

me: mintak maaf dulu....

him: alaa... dah lambat ni nak kena apa lagi... seluar x boleh pakai ni...

me: mintak maaf dulu........

then muka dia dah macam tahan marah nak nangis semua ada..... hah tau pun.....

me: yala mai sini... kan kak ti cakap pakai baju dulu nnti senang.... (sambil pandang muka orang yang dah macam ayam tertean cuka... hehehehe)

him: apa tengok2!!! hish3x...

me: owhhh... gula-gula ni kenapa??? x boleh bukak?? mai kak ti tolong... 

ambik terus masuk mulut, then nampak emosi dia dah makin stabil..... lepas siapkan semua, tnggu rancangan upin & ipin sebelum ke sekolah.... 

him: kak ti, amal nak habiskan semua gula-gula ni boleh???

me: boleh... habiskan la....


p/s: itu reward yang tersirat sebenanya... sebabnya aku dah hukum dia secara tersirat dengan tak pedulikan dia sekejab... dengan anak-anak ni mudah.... marah macam mana pun selalunya sat je... kalau marah terlampau lama, pukul yang tak munasabah (maksud tak munasabah ni maknanya sampai lembik kau belasah) tu dah bukan mengajar anak namanya... tu melepaskan geram....... & it's not good for the child...

ewahhhhh menjadik tak theory aku??? lepas hantar ke sekolah, dalam kereta semua takde masalah... Alhamdulillah..........


No comments:

biggest mistake as a mother

balik kerja semalam tengah syok2 ushar status kawan2 dekat whatsapp aku noticed dekat Baling town ada buat ala2 fun fair gitu... cam best......