Wednesday, July 7, 2010

cikgu zulkifli

Hari sebelumnya adik aku dari mad jiwa SP call bagitau nak turun smk agama baling sini untuk aktiviti teater komsas. Esokkan harinya aku besama mak aku jenguk la beliau memandangkan poket dia yang kering mntak diisi.. sempat jugak aku tgk group adik aku perform.. very nice act.. hehehe adik aku keja dia main music & angkat props ja. Kiranya backstage keja ja.
X sangka aku jumpak ramai gak cekgu2 lama yang aku kenal. Pengetua skolah aku,cikgu zulkifli, cikgu teater aku time form 5, cikgu shahril, & time balik aku terperasan cikgu sejarah aku time form 3, cikgu zulkifli…. Wahh dia tengok aku sekilas past uterus sengih dari jauh… wahhh!!! Beliau ingat anak murid beliau sorang nie. Terus aku tegur bila nmpak dia stop. Ngeee bangga beb da lama da beliau still cam aku.
Me : cikguu~ hehehe ingat saya lagi nu..~
Cikgu: ingat… Syed Burn kan?? (SMK syed abu bakar)
Me: xlaaa…
Cikgu: oo baling.. cikgu ingat x perasan ja…
Me: haa cikgu ajar saya sejarah saya masa form 3, sebab cikgu la sejarah saya dari C dapat A. hehehe
Cikgu: hahaha bagus la macam tue… watpa skang?? …. Bla3x….
Macam2 gak sembang. Dekat 5 minit. & he should proud of me…. Yeap because of him aku cemerlang sangat dalam subject yang paling menyampah bagi kebanyakan student Malaysia selain add math. Hahaha
Tetiba nak mengimbas balik sejarah lama… form 1 & form 2… aku mengong sungguh subject nie. Bila result x kira la awal taon, tengah taon, hjung taon, x C, mesti D. hangin gila subject nie. Boring plak tue. Deret time kelas aku tido. Aku x salahkan cikgu tapi bagi aku subject nie ntah hapa2… x interested, bosan… sapa yang mencipta subject nie memang nyampah betol lah!!! Tue la pandangan stereotype aku.. aku rasa nak push dapat A macam paksa kambing betina panjat pokok kelapa… serius!!!!!
Form 3, aku dapat cikgu nie, zulkifli namanya… baru transfer skola aku tapi dia da familiar cozz wife dia memang ngaja cni da.. aku x bapa ingat tapi style dia ngajaq dia slalu genggam dua tapak tangan dia. Tue ja ingat.. & sayangnya aku telupa macam mana dia boleh attract aku untuk minat subject sejarah… dari D aku melompat ke A. x sangka kambing betina da boleh panjat pokok kelapa skang. Semangat aku bekobar2 time sejarah. Rasa macam hari2 ada class dia pon aku x kisah. I’M TOTALLY SO EXCITING & ENJOYING THE CLASS VERY WELL!!!. Aku xtau kenapa.. adakah aku minat cikgu tue? Hahaha xlah tapi aku suka gila subject nie. Perception aku da berubah 100%
Kesannya…
1)      buku2 latihan sejarah aku renyuk2 abih sebabnya semua exercise aku habihkan.. compare buku atihan lain macam baru kuar mesin potostat… hehehe
2)      cikgu zul provide buku latihan extra, soalan2 objective yang dia kmpul dari2 past year question. setiap soalan aku boleh tau jwpn tepat. If aku x wat homework pon time discussion xdek masalah utk aku follow. Bak kata org makan kacang je.
3)      Kawan2 x ciap keja sejarah aku slalu jadi tempat reference. Also for discussion.
4)      Aku boleh hafal soalan dari chapter mana. Malah page buku teks pon kadang2 aku ingat.
5)      Waktu discussion soalan aku antara yang menonjol… ngee~
Sungguh!!! Aku riak sekarang… hahahaha tapi aku sangat bangga sebenarnya ngan improvement aku. Dan akhirnya PMR aku bejaya dapat A dengan kacangnya… aku rasa kalo semua yang benci sejarah dapat hidayah macam aku alagkah bahagia… sungguh aku benci sejarah… tapi mengenal cikgi zulkifli aku berjaya & aku sangat2 puas hati. & paling penting aku sayang cikgu aku.. sangat2 berterima kasih.. Allah je boleh balas jasa beliau!..
Tingkatan 5 aku amik sains tulen. & of course la sejarah subjek wajib amik. At first susa hati + sedih bila tepaksa ganti cekgu baru. Cikgu zulkifli jugak tapi bin nya lain….
Well… zulkifli nie memang nama yg sesuai utk sejarah gamaknya. Performance dia perggh… havoc. Sora saja bila ngajo boleh dengar smpai ke bilik guru kat atas bukit sana (skolah aku atas bukit banyak tangga)…
Everything can be heard clearly. Sekali lagi aku bejaya mempertahankan kedudukan aku diantara genius sejarah. Hahaha same goes to form 5 bila cikgu yg sama ngajo kami lagi. Tapi yang palin aku x boleh blah bila beliau bagi soalan spot & sangat yakin dengan soalan2 tue yang katanya mesti masok SPM. Alih2 hanya sebijik mengena yang lain bayang pon x nmpak. Aku yg follow dia down gila babas!! Zaman renaissance yg kuar betubi2… da la x study sangat pakai info pe ingat dlm class ja….
Tnggu result susah hati xyah cakap. Rasa macam failed pon ada tapi kuar result boley la senyum pjg cket… A2.. hehe orait la tu.
p/s syukur sesangat kepada beliau2 ini yang membuatkan aku cinta pada subject sejarah & membuatkan aku minat channel History Astro 555! hahahaha

2 comments:

balkis said...

testing

Anonymous said...

I think we also deserve this . good point! financial help
You nicely summed up the issue. I would add that this doesn’t exactly concenplate often. xD Anyway, good post…

biggest mistake as a mother

balik kerja semalam tengah syok2 ushar status kawan2 dekat whatsapp aku noticed dekat Baling town ada buat ala2 fun fair gitu... cam best......