Tuesday, October 5, 2010

ethics application - hedonism

pembbuka bicara... baru sudah mandi.. bangun pagi sakit tekak x hilang so cuci2 baju terus mandi.. bia panas badan hilang...

aku teringin jugak nak kongsi bahan2 ilmiah dalam ni. contoh macam semalam aku baru disedarkan oleh lecturer aku mengenai puak hedonist ni.. ini bukan so sort of religious like hindu okey tapi macam pegangan la ( aikk pe beza pegangan n agama??) biarkan yang tu.. tapi aku suka membicarakan di sini mengenai lifestyle followers2 nie.

hedonism = is a school which argues that pleasure is the only intrinsic good.[1] This is often used as a justification for evaluating actions in terms of how much pleasure and how little pain (i.e. suffering) they produce. In very simple terms, a hedonist strives to maximize this net pleasure (pleasure minus pain). sources from wiki

sape plak amik notes aku semalam... aku malas menghilangkan mood so aku taip je la apa aku paham yerk.... makna kat atas tu dia mementingkan pleasure and avoiding pain. that is ethics from their perspective. x paham lagi??? okey macam nie ye readers....


as an example, kamu tengok kaum rasta dah la. rambut pintal2 macam mop, dah la susah nak jaga 1 hal, sekali kena attack ngan kutu selambe derk ja ridsect. mau pening seminggu if kita face ngan spesis ni. no i'm not humiliate @ discriminate them but this is the fact!!



nampak mamat dreadlock nie?? nampak cool kan ngan rmbut cam tu.... haaa itulah pleasure namanya. even rambut bergerigis, berpintal2 tapi bagi diorang itu adalah kesoronokan. they can change the pain into pleasure. kalau kita... macam mana nak mandi wajib tu... iksh3x tido malam pon rasa beketul2 je kepala... kan3x....


that's special about them. setiap kesakitan depa tukar pada keseronokan dan depa sangat2 berpuas hati ngan cara hidup macam tu. macam bertatoo pon sama. they really enjoy the moment of painful. bagi depa the way they act was totally ethical. kiranya beretika la cara tu...

persoalan... bagaimana dengan amerika yang sewenang2nya ambush negara2 bermasalah macam iraq untuk personal interest?? is it ethical?? is they enjoy with other pain??? yess of course. bagi manusia lahanat macam depa itulah pleasure & of course ethical course their reason is for the world peace. tapi peace kepala otak depa la kan.... mangkok x hingat!!!


kesimpulannya... layak ke kita ikut hedonism nie??? of course la x. islam agama yang tidak memberatkan umat2 dia. xdek penyakit carik penyakit nak buat apa?? duduk la diam2 x payah nak seksa2 badan. because we practice perfection. bagitau aku apa lagi x cukup & x puat hati melainkan followors tu sndiri yang asyik wat hal..

ok tamat~

No comments:

biggest mistake as a mother

balik kerja semalam tengah syok2 ushar status kawan2 dekat whatsapp aku noticed dekat Baling town ada buat ala2 fun fair gitu... cam best......